salji



Tuesday, January 24, 2012

PETUA UNTUK MENGHILANGKAN DAN MENGURANGKAN sakitnya GIGI

sakitnya GIGI...!!!



aku nih ada  2 jenis masalah



masalah 1



Inilah rupe gaya gigi geraham yang nak tumbuh tu

masalah 2




gigi geraham atas hujung mencederakan pipiku 


Walaupun sakit gigi ni nampak macam sakit yang tak berapa nak bahaya, tapi sebenarnya sakit gigi boleh membawa MAUT! Ramai yang amik mudah bila sakit gigi. Telan painkiller dan macam-macam ubat lagi nak bagi hilang sakit sebab takut nak jumpa doktor gigi. Lama-lama sakit gigi tu pon hilang. Memang la hilang tapi kesan pada sakit gigi tu tetap aktif pada urat saraf. Boleh membahayakan tulang rahang, otak, mata, jantung, paru-paru dan macam-macam lagilah sebab bila dah efek pada urat saraf, seluruh tubuh kita ni kan ada urat saraf, so kesan daripada sakit gigi tu boleh merebak ke tempat-tempat lain. Kat bawah ni salah satu kesan akibat sakit gigi. Seram pulak tengok muka jadi macam tu.(artikel ni dari http://anarm.net/blog/doktor-cakap-sakit-gigi-bahaya.html)


Sian, xnklah sampai macam nih rupenyer

Kat bawah nih pulak adalah gambar - gambar klinik moden yang mungkin suatu hari nanti akan dibina kat Malaysia pulak. Siapa tahu kan..?Kalau semua klinik gigi macam nih huuiiisshhh!!!dasat tuh....tentu masalah nak cabut gigi selesai. Gigi tak sakit pun nak dicabut jgak.hahahaha!!!




 






Japanese Dental Clinic



Minami Nagano Dental Clinic

kat sini aku nak bagi petua untuk sesiapa sahaja yang sakit gigi mcm aku ni

Sakit Gigi Geraham Bongsu
Untuk penawarnya, amalkan petua ini:-
Rebus garam, air dan limau nipis yang di belah empat sehingga mendidih. Kemudian biarkannya sehingga suam dan berkumurlah sekerap yang boleh. Lakukan setiap hari sehingga sakitnya berkurangan.

Sakit Gigi Berlubang
  1. Cara yang paling cepat emnghilangkannya, tumbuk beberapa kuntum bunga cengkih. Kemudian sumbatkan pada gigi yang berlubang tadi.
  2. Kunyahlah sirih yang dicampur sedikit kapur. Letakkan pada gigi yang sakit.
  3. Goreng asam jawa beberapa minit. Kemudian bakar sedikit garam kasar ke dalam daun pisang. Tumbuk kedua-dua bahan ini sehingga halus. Kemudian tampalkan pada gigi yang sakit.
  4. Hiris bawang putih dan tempelkan pada gigi yang sakit. Biarkan selama satu jam.
  5. Rendamkan sedikit gambir dalam setengah cawan air suam. Tumbuk sehingga separuh hancur.Masukkan gambir ini ke dalam gigi yang berlubang.
Panjang pulak entry aku nih...hehehe!!!

No comments:

Post a Comment